Iceland


Den tjugosjätte februari, direkt efter min brors födelsedag, åkte vi till Island. Ankom runt 3 tiden på eftermiddagen och åkte direkt från flygplatsen till Blå Lagunen för att fira detta. Inackorderade oss sedan på Hotel Cabin, sjätte våningen, med lyxig utsikt över Reykjavik.
  
Morgonen därpå begav vi oss ut på en heldagsutflykt, för min del var det fotograferande av allt från dånande och stora vattenfall till rykande och sprutande gejsrar som gällde.
  Det började med ett föredrag på en geotermisk kraftstation. Oerhört intresant för mig som vill bli geolog. De berättade att de pumpar upp vatten som värmts från magman och gör el av den värmen som finns i jorden. Avloppsrören i Reykjavík rinner direkt under asfalten vid de stora vägarna. På så vis smälter is och snö och man slipper salta och grusa.
När de skapar den här sorten av energi och värme från djupa och stora borrhål i marken stigen gigantiska pylomer av rök upp i luften, hundratas meter höga, och som de luktar svavel.
  Vi kom sedan till Gullfoss, Islands mest kända vattenfall där jag, enligt Johan och mamma, lekte med döden när jag gick utanför avspärrningen ner på en klippavsatts för att få en bättre komposition för bilderna. Därefter bar det av till gejserparken Strokkur, med rykande kratrar och bubblande gyttja. Brände mig när jag doppade fingret i en liten bäck som rann från en gejser.
  Framåt slutet av dagen besökte vi Tingvalla: En natonalpark där gränsen mellan de Euroasiaktiska och Amerikanska kontinentplattorna delar sig. Ett otroligt landskap, dels för att det var så platt, men även för att marken sjunker ner. Lite här och var fanns det sprickor i marken som berodde på delningen. En vacker dag kommer allt att rasa ner i marken! På kvällen beskådade vi det vackra norrskenet, även om lite moln döljde vissa delar av det. Stod mitt bland japaner, varav en ägde en fin, analog Nikonkamera.
  
Den sista dagen tillägnade vi i en hyrbil. Målet var Dyrholaey, som ligger utmed kusten cirka fjorton mil från Reykjavík. Otyrligt nog råkade vi ut för underkylt regn, så vi kom inte längre än till Seljalandsfoss. Där blev jag helt dyngsurefter att ha bokstavligt talat grävt ner mig i vattenfylld mark. Fick sitta halvnaken i bilen på väg hem. Stannade vid en mack för att hitta strumpor. Kostade 60 sek för ett par helt vanliga vita.
  
Hemfärd klockan fyra på morgonen igår. Trött! Stötte ihop med ett par, troligtvis nordtyska, fotografer, vilka hade varsin enorm Lowepro fotoryggsäck (Vilka kostar 5000 sek styck) plus två lite mindre ryggor (Lowepros 2000 kronorsmodeller) samt en röd resväska. Troligtvis yrkesfotogrfer.
  Under dessa fyra dagar levde vi på: Salladsbuffén på hotellet, en hamburgare samt en god fisksoppa!


Islands mest kända vattenfall, Gullfoss



Svavelavlagringar vid Geiserparken Strokkur



Tingvalla National park



Isländska hästar i prärielandskap.



Den stora, ej längre aktiva, geisern



Det kända Aurora Borealis (norrskenet). sett från Reykjavík

Kommentarer
Postat av: flikkan

mohahahahahahah jag lärde dej lägga alla bilder i samma inlägg , jag e bäst ;)

2009-03-08 @ 19:37:00
URL: http://flikkannelly.blogg.se/
Postat av: Richard

Pretty nice man.

Iceland looks pretty nice, sure would like to be there!

/Richard

2009-04-15 @ 19:30:51
Postat av: Annies Fotoblogg

Åh vad jag vill till Island

2009-04-20 @ 22:28:17
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/
Postat av: Danmo

Island är troligtvis det vackraste landet jag varit i. Inget klår dess makalösa landskap, en fotografs dröm att åka dit!

2009-04-23 @ 20:14:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0